ETT LÄNGE LÄNGTAT RESMÅL

Lämnade Ystad under förmiddagen  för en resa till Norge där målet i första hand var Runde. Ett resmål som jag funderat en del kring de senaste åren. Lämnade Sverige via Strömstad, sedan Oslo, Hamar och Lillehammer. Borde tagit in på något hotell men det blev som vanligt. Fortsatte köra och helt plötsligt var klockan runt tiotiden på kvällen och det började skymma. Hittade dock ett Raftingcenter utmed E6 vid Otta där jag fick en hytte för fyra personer. Pratade länge med en MC-knutte från Arvika som var mycket trevlig. Natten blev svinvarm och det blev nog bara runt fyra timmar sömn.

Vaknade kring åtta, borstade tänderna och åt en fralla utan pålägg/smör. Pratade en stund med knutten innan jag checkade ut och gav mig iväg vid tiotiden. Istället för att fortsätta upp till Dombås så valde jag en väg via Stryn. Till en början en helt magisk väg men därefter blev det extremt många & långa tunnlar och krokiga, zickzackvägar med extrema höjdskillnader. Vackert såklart men lite halvläskigt. Värst var dock en tunnel som lutade åtta procent nedåt halva vägen och sedan 8 procent uppåt resterande väg. Jag förstod senare att den gick under en fjord:(.

Vid fyra tiden på eftermiddagen var jag äntligen framme på ön Runde där jag slog upp mitt tält. Därefter blev det en öl i stekande värme och sedan började en helvetisk vandring uppför i sex kilometer. Det värsta jag upplevt fysiskt på väldigt många år. Väl uppe så tog jag plats bland alla andra fotografer för att invänta Lunnefåglarnas flygtur från havsytan till de berghålor de bor i. Ett fantastiskt skådespel som fick upplevas på mycket hög höjd.

Jag var rätt defensiv i mitt fotande eftersom jag höll mig på behörigt avstånd från klippkanterna. Jag insåg också att det inte riktigt var min grej att ta bilder i en sådan hysterisk miljö, det var säkert 150 personer som trängdes, pratade och försökte få bilder på de stressade fåglarna. Efter en timma påbörjade jag vandringen hemåt. Den gick lättare nedför även om det kändes rejält i knäna.

När jag slog mig ner i stolen utanför tältet var klockan runt tio. Fortfarande ljust, varmt och vackert. Vid tolvtiden kröp jag ner i sovsäcken utan kläder vilket jag fick ångra senare under natten då det blev rejält kallt. Det blev i alla fall fem timmars sömn.

Svinvarmt i tältet när jag vaknade kring åttatiden. Åt några frallor och gick sedan ner till piren vid havet. Fantastiskt vatten, klart och doftande. Pratade länge med en tysk om bränderna i Sverige eftersom han och hans familj hade som plan att åka in i vårt land. Mycket trevlig.

Klockan 11.00 lämnade jag Runde och valde denna gång att ta vägen via Ålesund, Åsdalsnes via färja. Lugnt vatten och makalös natur från däcket. Därefter fortsatte jag mot Dombås och fortsatte sedan köra ända till Strömstad i Sverige där jag tog in på en campingplats, slog upp tältet och sov till sextiden på morgonen.

Packade ihop tältet och gav mig iväg mot Ystad klockan kvart över sju. Parkerade bilen utanför lägenheten vid lunchtid. En fantastisk resa som jag kommer att bära med mig under den mörka, regniga hösten, vintern här nere. Mitt mål var att någon gång ta mig till Runde och nu är det gjort. Inget jag ångrar men åker jag dit igen så blir det förmodligen i juni eller augusti.

Datum
25-28 juli 2018

Resväg
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3: